Påkrevd kartlegging og tiltak ved henvisning til PPD

 

Lese – og skrivevansker og /eller matematikkvansker:

Elever 4-10 trinn:

  • Carlsten leseprøve og Matematikk-prøven (M – prøve). Ved utslag på hele eller deler av M - prøven med skår på prøveklasse 3 eller lavere/under kritisk grense på enkeltområder, skal hele testprotokoll legges ved. Ellers holder overordnet skåringskjema. Der elever skårer under kritisk grense på hele eller deler av Carlsten leseprøve, skal også hele testprotokollen sendes med. Reglene for administrering av testene, følges.
  • Når eleven skårer betydelig under kritisk grense på kartleggingstester, eksempelvis prøveklasse 1 i M-prøve eller har 25 % forståelsesfeil på Carlsten leseprøve, kan prøver beregnet for lavere årstrinn vurderes.
  • Skoler som har kompetanse på LOGOS lesetest skal benytte dette når elever henvises for lese – skrivevansker. De kan eventuelt be PPD om hjelp til tolking av LOGOS lesetest.  Carlsten leseprøve vil da ikke være nødvendig å sende med.

Elever 1-3 trinn:

  • Der det er hensiktsmessig; det samme som 4-10 trinn. Imidlertid kan UDIRs kartleggingsprøver eller Arbeidsprøven i norsk brukes isteden for, eller i tillegg til, Carlsten leseprøve og M - prøven.

Eksempel på tiltak før henvisning:

Lesekurs/lesefres skal gjennomføres. Se på resultatene før og etter kurs. Viser eleven liten/ingen fremgang, bør man ta kontakt med PPD for anonym drøfting.

Mattekurs/mattefres.

Om Udir sine kartleggingsprøver viser at eleven er på eller under kritisk grense, skal anbefalte tiltak settes inn (se lærerveiledningen).

 

Språkvansker/sammensatte vansker:

  • Språk 6- 16 skal gjennomføres på eleven - i tillegg til fagkartlegging og tiltak skissert ovenfor. Språk 6-16 og Carlsten leseprøve kan eventuelt erstattes av LOGOS lesetest. Hvis skolene har «20 spørsmål om Språkferdigheter» ber vi om at også dette brukes.

Sosio- emosjonelle vansker/ psyko-sosiale vansker, konsentrasjon - uoppmerksomhet:

  • Skole og hjem fyller ut ADDES skjema og legger ved henvisning (PPD kan bistå med skåringen). Likeså observasjonsrapporter der dette er tilgjengelig. I tillegg skal faglige kartlegginger gjennomføres. Dersom faglige kartlegginger i form av Carlsten leseprøve og M-prøve etter gjentatte forsøk ikke er mulig å gjennomføre, må mulig unntak for slik kartlegging drøftes med PPD.

Eksempel på tiltak før henvisning:

Det må være et godt læringsmiljø i klassen; at det bl.a. vurderes at man har en god klasseledelse som er preget av gode relasjoner mellom lærer og elev, samt at man har positive relasjoner mellom elevene og en kultur for læring blant elevene. Dersom man trenger bistand fra PPD i forhold til arbeid med læringsmiljøet, sendes det henvisning på systemarbeid.

 

Logopedisk hjelp

  • Ved rene logopedsaker uten tilleggsvansker behøves i utgangspunktet ikke faglig kartlegging å legges ved henvisning. Da holder det med en beskrivelse av språklydsvansken i henvisningen. Imidlertid skal alltid Carlsten leseprøve, eventuelt LOGOS lesetest, gjennomføres ved mistanke om lese/skrivevansker i tillegg til språklydsvansker.

 

Minoritetsspråklige elever med § 2.8 vedtak

Legg ved kopi av § 2.8 vedtak:

 grunnleggende norsk       tospråklig fagopplæring

 morsmål

Kartleggingsverktøy benyttet for kartlegging av elevens norskspråklige ferdigheter (angi resultater/nivå):

 Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk eller Den Europeiske språkpermen

 Lær meg norsk før skolestart (Legg ved kopi av Språkpermen).

 Eventuelt annen kartlegging i tillegg

I tillegg andre kartlegginger som skissert ovenfor avhengig av spesialpedagogisk henvisningsgrunn.

 

Eksempel på tiltak før henvisning:

Alt etter henvisningsgrunn; se de andre eksemplene på tiltak J

 

Alle henvisninger skal ha vedlagt kartleggingsprøver. Henvisning skal hovedsakelig ha vært drøftet med PPD, og tiltak skal normalt være utprøvd og evaluert før henvisning. Hvilke tiltak som er relevante før henvisning kan også drøftes med PPD.