Prosedyre for logopedhjelp

 

                                                            

  1. Formål

Å sikre rettighetene til logopedhjelp for barn og unge

 

  1. Gjelder for

Barn/elever med uttalevansker, stemmevansker og taleflytsvansker i barnehage og grunnskole.

 

  1. Generelt

Barnet/eleven utredes av og får logopedisk hjelp av PPTs utøvende logoped. Det skrives en avtale om rett til logopedisk hjelp. Barnet/eleven får hjelp så snart som mulig. Hjelpen gis enten i barnehagen/skolen eller på logopedens kontor.

 

Logopedhjelp fra PPDs logoped er ikke spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning. Dersom dette trengs i tillegg til hjelpen som blir gitt, må det sendes ny henvisning til PPD med anmodning om spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning.

 

Den logopediske hjelpen varer til barnets/elevens ferdigheter er oppnådd, eller det er faglig tilrådelig å avslutte hjelpen.

 

Logopedhjelp utført av PPDs utøvende logoped er gratis.

 

Logopeden gir også veiledning i barnehager og skoler.

 

  1. Fremgangsmåte
  • Barnehage/skole/foresatte fyller ut henvisningsskjema for logopedhjelp. Relevant dokumentasjon vedlegges.
  • Henvisningen behandles i PPDs inntaksteam og saken overføres til logoped.
  • Logoped utreder og utarbeider en avtale om rett til logopedisk hjelp. Avtalen sendes til foresatte med kopi til henviser (der henvisningen kommer fra barnehage eller skole).
  • Det skrives en sluttrapport ved endt logopedisk hjelp. I noen tilfeller skrives også en underveisrapport. Rapporten sendes foresatte med kopi til henvisende instans (der barnehage/skole er henviser).

 

 

  1. Logopedvurdering
  • En logopedvurdering innebærer en systematisk kartlegging av barnets uttale, og gir en oversikt over eventuelle forenklingsprosesser som forekommer i barnets uttale.
  • Direkte logopedisk hjelp omfatter trening på enkeltlyder og konsonantkombinasjoner i alle posisjoner i ord, samt trening i forhold til taleflytsvansker.
  • For at treningen skal gi effekt, må barnet øve hjemme mellom konsultasjonene hos PPD. Enkelte barn har også treningsopplegg i barnehage/skole.
  • Logopedisk hjelp for å trene på R-lyden er aktuelt fra og med 1.trinn i skolen.
  • Logopedisk hjelp for å trene på skarp S-lyd, dersom barnet har en utydelig uttale av /s/ («lesping»), er aktuelt når fortennene er på plass etter tannfelling ved 8-9-årsalderen.

 

  1. Veiledning
  • Foresatte oppfordres til å delta jevnlig i logopedtimene sammen med barnet. Det gis veiledning og øvingsmateriell til foresatte slik at de kan øve hjemme sammen med barnet mellom logopedtimene.

Ved behov gis det veiledning til ansatte i barnehager og skoler i forhold til hvordan enkeltbarn med uttalevansker eller taleflytsvansker kan følges opp i hverdagen