Prosedyre for logopedhjelp
- Formål
Å sikre rettighetene til logopedhjelp for barn og unge
- Gjelder for
Barn/elever med uttalevansker, stemmevansker og taleflytsvansker i barnehage og grunnskole.
- Generelt
Barnet/eleven utredes av og får logopedisk hjelp av PPTs utøvende logoped. Det skrives en avtale om rett til logopedisk hjelp. Barnet/eleven får hjelp så snart som mulig. Hjelpen gis enten i barnehagen/skolen eller på logopedens kontor.
Logopedhjelp fra PPDs logoped er ikke spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning. Dersom dette trengs i tillegg til hjelpen som blir gitt, må det sendes ny henvisning til PPD med anmodning om spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning.
Den logopediske hjelpen varer til barnets/elevens ferdigheter er oppnådd, eller det er faglig tilrådelig å avslutte hjelpen.
Logopedhjelp utført av PPDs utøvende logoped er gratis.
Logopeden gir også veiledning i barnehager og skoler.
- Fremgangsmåte
- Barnehage/skole/foresatte fyller ut henvisningsskjema for logopedhjelp. Relevant dokumentasjon vedlegges.
- Henvisningen behandles i PPDs inntaksteam og saken overføres til logoped.
- Logoped utreder og utarbeider en avtale om rett til logopedisk hjelp. Avtalen sendes til foresatte med kopi til henviser (der henvisningen kommer fra barnehage eller skole).
- Det skrives en sluttrapport ved endt logopedisk hjelp. I noen tilfeller skrives også en underveisrapport. Rapporten sendes foresatte med kopi til henvisende instans (der barnehage/skole er henviser).
- Logopedvurdering
- En logopedvurdering innebærer en systematisk kartlegging av barnets uttale, og gir en oversikt over eventuelle forenklingsprosesser som forekommer i barnets uttale.
- Direkte logopedisk hjelp omfatter trening på enkeltlyder og konsonantkombinasjoner i alle posisjoner i ord, samt trening i forhold til taleflytsvansker.
- For at treningen skal gi effekt, må barnet øve hjemme mellom konsultasjonene hos PPD. Enkelte barn har også treningsopplegg i barnehage/skole.
- Logopedisk hjelp for å trene på R-lyden er aktuelt fra og med 1.trinn i skolen.
- Logopedisk hjelp for å trene på skarp S-lyd, dersom barnet har en utydelig uttale av /s/ («lesping»), er aktuelt når fortennene er på plass etter tannfelling ved 8-9-årsalderen.
- Veiledning
- Foresatte oppfordres til å delta jevnlig i logopedtimene sammen med barnet. Det gis veiledning og øvingsmateriell til foresatte slik at de kan øve hjemme sammen med barnet mellom logopedtimene.
Ved behov gis det veiledning til ansatte i barnehager og skoler i forhold til hvordan enkeltbarn med uttalevansker eller taleflytsvansker kan følges opp i hverdagen