Rutiner for spesialundervisning

Krav til skolens og PP-tjenestens saksbehandling ved vurdering av behov for spesialundervisning

 

Innholdet her er tilpasset innholdet i Veilederen til opplæringsloven om spesialundervisning (Udir. 2015).

 

Skolens ansvar før tilmelding og utredning (§ 5-4):

  • Skolen/læreren plikter å vurdere elevens læringsutbytte kontinuerlig gjennom egne observasjoner, elevens hjemmearbeid, ulike kartleggingsprøver og nasjonale prøver.
  • Skolen/læreren eller foresatte stiller spørsmålstegn ved om eleven får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen. Årsak til bekymring kan være at eleven strever faglig og/eller sosialt.
    • Skolen må ta stilling til bekymringen. Skolen har plikt til å vurdere og eventuelt gjøre noen endringer eller prøve ut forskjellige tiltak innenfor den ordinære opplæringen.
    • Skolen prøver ut nye tiltak. Lærer kartlegger, vurderer, justerer og prøver ut tiltakene. Man må se på arbeidsmåter, organisering, materiell, læremidler og ev. andre hjelpemidler som kan bidra til økt utbytte av opplæringstilbudet. Er det forhold rundt eleven som forårsaker eller forsterker vanskene? Har vanskene sammenheng med gruppe-/klassesammensetning, med forholdet til jevnaldrende eller med forholdet til voksne? Er det rutiner eller organisatoriske løsninger som bidrar til å forsterke problemene? At en elev har vansker med å mestre sosiale ferdigheter og/eller ett eller flere fag, trenger ikke bety at eleven har behov for spesialundervisning.
  • Dersom tilfredsstillende utbytte ikke oppnås, plikter lærer å melde fra til rektor.
  • Rektor avgjør om eleven skal henvises til PPD eller ikke.Skolen innhenter foreldrenes samtykke til at det kan foretas en sakkyndig vurdering gjennom at de skriver under på henvisningsskjema til PPD.
  • Henvisning til PPD sendes for vurdering av behov for spesialundervisning. Skolen bør begrunne hvorfor de mener at eleven ikke kan få tilfredsstillende utbytte innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Kartleggingsprøver legges ved henvisningen. Tiltak som er prøvd før henvisning, beskrives.Dersom man ønsker videreføring av spesialundervisningstilbudet: Om en elev allerede har sakkyndig vurdering og spesialundervisning, skal ny pedagogisk rapport m/ samtykke fra foresatte og resultat av kartleggingsprøver sendes til PPD i god tid (minst 3 mnd.) før varighet av sakkyndig vurdering går ut.